Dieta przede wszystkim musi być zdrowa. Dokonując wyboru należy pamiętać, że organizm powinien być jak najzdrowszy i jak najsilniejszy. Dieta więc powinna umożliwić zrzucenie zbędnych kilogramów oraz zapewnić zdrowie. Wiele diet obiecuje szybkie spadanie na wadze, ale niestety nie trwa to długo. Poza tym często dochodzi do efektu „jojo”. Podczas diety należy kontrolować ilość spożywanych kalorii. Ważne jest by utrzymywać ujemny bilans energetyczny, czyli w ciągu dnia powinniśmy zjadać mniej kalorii niż spalać. Trzeba też spożywać potrawy o niskim indeksie glikemicznym.

Niektóre potrawy ułatwiają spalanie tłuszczu. Stosowana dieta musi być zbilansowana. Brak m.in. cukrów, tłuszczy, białka powoduje zaburzenie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinno się jeść często, ale mało. Dzięki temu organizm nie magazynuje kalorii. Należy również jeść powoli, ponieważ dzięki temu zjemy mniej, a także poprawimy trawienie. W czasie stosowania diety trzeba pić dużo wody. Wiele ludzi jest odwodnionych, którzy nawet o tym nie wiedzą. Woda jest potrzebna do odpowiedniego trawienia i przemiany materii. Dzięki piciu wody mniej się je, ponieważ osłabia ona łaknienie.